Kan man unngå rust helt? Nei – dette er naturens gang, metallet vil tilbake til jord. Så når vi prater om bruksbiler så er svaret nei. På veteranbiler eller utstillingsmodeller som står i et temperert stabilt og tørt lokale så kan dette forhindres. Men på våre biler som er i daglig trafikk så er det tilnærmet umulig å unngå.
Rust i bremsedeler er et vanlig problem.
Her i Norge oppstår det oftere og kraftigere enn i tørrere land med mere temperert klima. I tillegg så benytter man veisalt her i landet. Normalt så saltes veiene med natriumklorid men også de aggressive saltene magnesiumklorid og kalsiumklorid benyttes ved lave temperaturer. Kombinert med fuktighet blir dette en drepende miks for våre kjøretøy. Saltet angriper metallene på bilen og skaper rust og korrosjon. Over tid så blir stål og aluminiums deler regelrett spist opp. Når det gjelder bremsene, så består de i hovedsak av stål og aluminiumsdeler. I tillegg så sitter de monter lavt på bilen (nærme veibanen) og de er også utsatt for en annen faktor som akselerer rust og korrosjon, nemlig temperatur svingninger, skapt av friksjonen ved nedbremsing.
Hvorfor skader rust bremsene?
Overflate rust på bremsedeler er som regel ikke noe stort problem, men overflate rust på friksjonsflaten på bremseskivene (Der klossen skal bremse bilen) er et problem, spesielt dersom det for å utvikle seg til det vi kaller gravrust. Gravrust betyr at rusten har fått skikkelig feste og spiser seg innover i stålets masse. Gravrust kan ikke lett pusses bort. Lett overflate rust derimot kan børstes og slipes bort. Et annet problem er at rusten reduserer bevegeligheten i bremseanlegget. Vi er avhengig av god bevegelighet i bremsene for at de skal kunne settes på og av og bevege seg i samsvar med ditt press på bremsepedal eller håndbrems. Ofte så ruster glideflaten på de bevegelige delene og bremsene setter seg, De kan da henge seg på, slik at bilen bremser litt hele tiden, eller de kan få redusert bremsekraft. Noen ganger ruster det fast slik at bremsene låser seg og du ikke for flyttet bilen.
Hvordan redusere/forhindre rust på bremsene på egen bil?
Ja, dette er 1000-kroners spørsmålet. Her kommer svarene, helt gratis!
- Vask av bilen.
Hold bilen ren hele året. Spesielt om vinteren. Ser du de hvite skjoldene i møkka på bilen din om vinteren? Det er veisalt! Få vasket bort dette. - Understellsvask.
Det samme her, saltet ligger under hele bilen, i kroker og kriker, over og mellom deler og deksler. Mange vaskehaller tilbyr dette. Det er det samme som gjelder her, få bort veisaltet. - Parker bilen med tørre bremser.
Hvordan gjør man det da? Jo, man sørger for å ha en god nedbremsing rett før du parkerer den. Hold bremsene inne de siste meterne, Da oppnår du to ting. Bremseklossen pusser skivene rene og friksjonen skaper varme som tørker opp fuktighet. NB: Husk også å fokus på omgivelsene under nedbremsingen! - Service og vedlikehold.
Følg bilens service og vedlikeholds program.
TIPS: Hvis du er på verkstedet i annet ærende, for eksempel dekkskift; spør gjerne verkstedet om de da kan se over tilstanden til bremsene når de først har av hjulene (-: - Anti-rust behandling.
Dette er et godt råd, spesielt på nye og nyere biler. Kontakt din nærmeste forhandler og be om en kontroll og tilbud på hva de kan gjøre. Vi kan selvfølgelig være behjelpelig med å sette deg i kontakt med en anti-rust behandler.
Er du usikker på bremsene dine eller om du har rust? Ta kontakt med oss og bestill time for konsultasjon – bilen din vil takke deg!